af: Henriette Møller, Studerende på kandidatuddannelsen
i diakoni
Det er for mig at se vigtigt, at Folkekirken viser, at den
som kirke og institution har meget at byde ind med. Den skal være med til at
løse nogle af de helt aktuelle udfordringer, der udspiller sig I samfundet i
dag, hvor nogle af vor tids største flygtningestrømme ses.
Disse massive flygtningestrømme giver nogle udfordringer i
vores samfund, som dels handler om, hvordan vi kan hjælpe flygtningene, og
hvordan vi får dem integreret i vores samfund. Det har inspireret mig til at ønske
at læse videre på kandidatuddannelsen i diakoni, da jeg med denne uddannelse
håber at få et job, hvor jeg kan være med til at kunne løse nogle af de
udfordringer, som vi har i samfundet i dag.
Jeg vil gerne arbejde inden for det folkekirkelige eller
måske inden for NGO- området. Men da uddannelsen er forholdsvis ny, og det
første hold først startede sidste år, er der ingen færdiguddannede kandidater i
diakoni endnu.
Uddannelsen i diakoni er tværfagligt funderet, og på den måde
rammer den bredt med undervisere fra forskellige institutter ud over Institut
for kultur og samfund, (hvor den ”hører hjemme” under teologi), bl.a. Institut
for Statskundskab.
Der er flere adgangsgivende studieretninger, så derfor er
diakoniuddannelsen på flere måder tværfaglig, både i opbygningen, men også i
sin sammensætning af studerende. Der er således både teologer, socialrådgivere,
sygeplejersker, 3K’ere og mange andre fagligheder i spil. Tanken er, at man på
diakoni opbygger en fælles fagidentitet.
Uddannelsens struktur og opbygning gør, at den er rettet
direkte mod arbejdslivet. Gennem projektbaseret arbejde i grupper og
individuelt, er det ideen, at studerende på diakoni skal klædes på både
fagligt, men også i høj grad praktisk til at kunne varetage jobs i
institutioner og organisationer. Uddannelsen kombinerer akademisk viden om
kristendom med ledelseskompetencer.
Diakoni
Kandidat i diakoni
Læs mere om uddannelsen her