Mogens Jørgensen arbejdede i sine unge år som billedkunstner i den figurative malekomposition. Efter en rejse i Frankrig i 1950, hvor han studerede de gotiske katedralers glasmosaikker, rettede han sin interesse mod kirkeudsmykninger.
Mogens Jørgensen ville sætte samtidens præg på de gamle huse, og han ville skabe fornyelse i den kirkelige kunst ved at bruge abstrakte virkemidler. Mogens Jørgensen har skabt en lang række kirkeudsmykninger i danske kirker og mange af dem i samarbejde med hustruen, arkitekten og billedhuggeren Gudrun Steenberg.
Det betydeligste værk, som Mogens Jørgensen og Gudrun Steenberg har udført sammen, er glaskirken Tibble kirke i Täby ved Stockholm (1971-77). Gudrun Steenberg var arkitekten og Mogens Jørgensen billedkunstneren.
En af Mogens Jørgensens mest kendte udsmykninger er det nonfigurative loftsmaleri i Hover kirke ved Vejle fra 1955, der dengang vakte stor opsigt.
Efterfølgende har Mogens Jørgensen og Gudrun Steenberg sammen skabt en lang række glasmosaikker, altertavler, vævninger og lyskompositioner til danske kirker.
Kilde: