MARIE VEJRUP NIELSEN
Lektor og viceinstitutleder på institut for kultur og samfund, AU
Hvem er Folkekirken? Folkekirken og dens medlemmer
Hvordan ser medlemmerne på Folkekirken? Og hvordan kan man ud fra Folkekirkens udvikling forstå forholdet mellem kirke og medlemmer i dag? Foredraget vil se på samspillet mellem kirke og medlemmer med særligt fokus på den rolle, som kirkens personale og frivillige spiller.
ARNE MÅRUP
Sognepræst ved Hjerting Kirke
Bedrageren på prædikestolen
“Bedrageren på prædikestolen” var overskriften på en artikel af sognepræst Arne Mårup og psykolog Krista Korsholm Bojesen i Præsteforeningens blad sidste år. Artiklen beskrev den følelse af at være en ”bedrager”, der lever hos mange præster: En følelse af at være overvurderet, at man i grunden ikke rigtigt kan noget og står i fare for hver dag at kunne blive afsløret - eller lignende.
Reaktionerne på artiklen bekræftede, at følelsen af at ”snyde” er ganske udbredt blandt danske præster, såvel nye som mere erfarne. Men der er tale om en ganske velbeskrevet størrelse, det såkaldte ”impostorkompleks”.
Det gode er, at selv om ”impostorkomplekset” kan være en plagsom størrelse, kan alene erkendelsen af fænomenet og lidt indsigt i, hvad det kommer af, ofte få komplekset til at svinde ind, blive håndterbart eller ligefrem til at forsvinde!
Sognepræst Arne Mårup giver en indføring i impostorkompleksets årsager og nogle gode råd om, hvordan man måske kan komme det til livs.
CHRISTIAN HJORTKJÆR
Teolog, forfatter og højskolelærer ved Silkeborg Højskole
Hiin enkelte og hiin Anden – Skyld, skam og utilstrækkelighed hos Søren Kierkegaard
Utilstrækkeligheden er blevet den unge generations akilleshæl. De må egentlig alt, men de har aldrig gjort nok. Vi bukker ikke længere kun under for skyldens konflikter, men også for idealernes uendelige krav. Men spørgsmålet er ikke, hvordan vi udrydder utilstrækkelighedsfølelsen. Spørgsmålet er, hvilke idealer det er værd at føle sig utilstrækkelig overfor.
Til en sådan opbyggelig etik er der hjælp at hente hos Søren Kierkegaard såvel som hos en lille løveunge ved navn Simba.
HENRIK JENSEN
Lektor em. i historie og samfund RUC, forfatter og samfundsdebattør
Den store frisættelse. Hvem er vi efter Gud?
Med det 20 århundredes store katastrofe med verdenskrigene svækkedes kristendommens sandheder afgørende og vi skulle i Vesten for første gang i historien til at lære at leve i verden uden Gud, kulturelt forstået. De forskellige generationer, mellemkrigstidens ideologiske generation, efterkrigstidens 'kætterske' og 68-generationen, tacklede det meget forskelligt - dette med at finde meningen.
Også i dag har især unge generelt problemer med meningen, eller med et andet ord identiteten: hvem er jeg og hvad laver jeg her. Hvor man tidligere mest var som omgivelserne så én, altså nærmest identificeret med et 'ydre selv', vil dette i dag ofte blive set som en krænkelse. Man vil definere sig selv, og det skal ske indefra, fra 'etindre selv' - hvem er jeg dybest set. Det kan være en svøbe, for det er ikke altid man finder noget godt eller anerkendelsesværdigt. Det ender ofte med en offeridentitet.
Hvorfor er det gået sådan?