Gode leveregler i omgangen med persondata:
- Pas godt på data og oplysninger vedr. jeres
- sognebørn
- ansatte
- jer selv
- Registrer kun data, som er sagligt nødvendige og oplys, når I gør det og hvad I skal bruge dem til.
- Giv vejledning om, hvordan man kan få slettet sine data igen.
- Indhent samtykker, fx vedr.:
- billeder på hjemmeside
- navne på konfirmander i kirkebladet
- hvis I indsamler mailadresser til senere markedsføring
- Begræns antallet af personer, der har adgang til persondata. (Brugeradministration)
- Kommuniker sikkert med borgere og samarbejdspartnere- brug ”send sikkert” funktionerne i outlook og på hjemmeside. Læs mere her: https://support.kirkenettet.dk/#/support/220/470
- Videregiv ikke personlige oplysninger, hvis det ikke er strengt nødvendigt. Fx cpr.nr.
- Slet /markuler oplysninger, når de har optjent deres formål.
- personalesager - tænk i almindelige forældelsesregler – 5 år
- øvrige fx ansøgninger, adresselister – 6 mdr.
- Skriv ned, hvordan I vil håndtere et ”datalæk”
- Tænk over, hvordan I opbevarer papirsager – lås dem inde
- Brug jeres sunde fornuft – lav tankeeksperimentet – ”hvad nu hvis det var mine data – ville jeg så føle, at der blev passet på dem?”
Leveregler gør det selvfølgelig ikke alene, så hold øje med udmeldinger og vejledninger fra Kirkeministeriet om databeskyttelse og brug de hjælpeværktøjer som stifterne har lavet. https://www.fyensstift.dk/for-menighedsraadene/persondatabeskyttelse
Udmeldinger og vejledninger offentliggøres på DAP i grupperummet: Databeskyttelse
Mere viden kan også hentes på https://www.datatilsynet.dk/generelt-om-databeskyttelse/