3. søndag efter Helligtrekonger
Af: Ina Balle Aagaard, OUH
1. Hvilke temaer ser du umiddelbart i teksten/teksterne?
Umiddelbart ser jeg i GT-teksten et tema om hvem Gud er. Han er gudernes Gud og herrernes Herre. Den vældige. Så det, ”at være Gud” må vi overlade til Gud. Vi kan ikke være guder i vores eget liv, men det har vi svært ved at acceptere for vi har det svært med at slippe magten. Dog hvis vi formår at slippe et forsøg på kontrol, der hvor vi ikke har magt, vil byrden løftes frisættende af vores skuldre.
I Romerbrevet opfordres vi til at overvinde det onde med det gode. Det gør vi bl.a. ved at samle glødende kul på fjendens hoved: Meningen er, at hvis du viser godhed/barmhjertighed mod din fjende, bringer du ham i en pinlig situation af skyld og skam.
I evangelieteksten ser jeg temaet tro: ”Gå, det skal ske dig, som du troede!”
Troen på, at vi kan helbrede eller udrette mirakler ved egen kraft er genkendeligt.
Når bare jeg spiser det rigtige. Går lange ture. Beder længe nok. Eller hvis jeg bruger alle mine kræfter på at tænke positivt, så skal det nok lykkes.
Eller som en dag, en læge havde opfordret mig til at besøge en kvindelig patient de ikke længere kunne gøre mere for. Da jeg forsigtigt spørger hvordan er udsigterne? – svarer ægtemanden: ”Vi kæmper”.
De havde kæmpet i ugevis. Dag for dag, uge for uge var hustruens tilstand blevet forværret. Men de kæmpede. Det havde de aftalt de ville, for længe siden. Og hver dag modtog hun/patienten mere behandling og hertil mere symptombehandling. For de ville kæmpe. Alternativet fandtes ikke. Det var ikke en samtale de ville acceptere.
De kæmpede lige til det sidste. Hun lå i en sygeseng på en travl sengeafdeling med drop og sonde og megen uro. U/den en samtale om hvad og hvordan hun ønskede at dø. Uden mulighed for at komme hjem den sidste tid, som måske kunne have været mere rolig og tryg, i egne hjemlige omgivelser med familien omkring sig.
De kæmpede, men hvad mon de troede på. En ting var sikkert, de valgte at tro på helbredelsen, også selvom den, i sidste ende, ikke var realistisk.
2.Ligger der et ”du skal…” i evangelieteksten? – og hvordan lyder det i så fald på nudansk?
Et ”du skal” i evangelieteksten kunne på nudansk lyde: Du skal tro på, at dit liv har værdi til det sidste. At livet det er livet værd, fordi et værdigt liv er værd at kæmpe for. Men at overleve er ikke nødvendigvis det samme som at leve et værdigt liv den sidste tid.
3. Hvad vælger du at formidle som det vigtigste budskab netop denne dag?
Jeg vælger at formidle at vi mennesker ikke har magt til at kontrollere og styre alting. At når vi, som officeren, slipper magten og overlader den til Gud, så vil der opstå en overraskende frisættelse og fred.
– og hvordan er det relevant for din menighed?
Det er relevant for min menighed at høre, at man er fri for skyld i sin egen lidelse. Man er uden skyld i at have gjort eller ikke gjort a,b eller c som en mulig, eventuel årsag til at være blevet syg.
Desuden ligger det udenfor vores magt at helbrede os selv, sundhedsvæsnet gør noget, resten må vi overlade til Gud.
4. Hvordan kunne første sætning af din prædiken lyde?
Første sætning af min prædiken kunne lyde:
Vi kender alle til historier om syge mennesker som lykkedes at blive rask, og dem som det ikke lykkedes for. Og vi kender også til andres domme over dem det lykkedes for og dem det ikke lykkedes for.
Var det fordi deres tro var, eller ikke var, stor nok. Jeg tror det ikke.
Men jeg tror på, at noget nyt og smukt kan opstå hvis vi tør at miste kontrollen. Hvis vi magter at slippe magten og overlade den til Gud.
Der hvor alt håb er ude, opstår der pludseligt noget man ikke havde regnet med og som kan give trøst, hjælp, støtte, måske endda forløsning, glæde og lettelse fordi vi ikke er guder i vores eget liv.
4. søndag efter Helligtrekonger
Af: Anna Jensen, Thomas Kingo Kirke
1. Hvilke temaer ser du umiddelbart i teksten/teksterne?
Det er ikke særligt tit, at vi får lov at have 4.s.h3k. Ofte må den vige, for at gøre plads til optakten til Fastelavn. De forrige søndage har vi hørt, at Jesus kunne gøre vand til vin, og helbrede spedalske. 4.s.eh3k spørges der til Guds almagt: I Job sættes mennesket på plads: ”Hvor var du, da jeg grundlagde jorden?” I Matthæusevangeliet undrer folk sig: ”Hvem er han, siden både storm og sø adlyder ham?” Svaret er en cliffhanger til søndagen efter, hvor Jesus, skal forklares på bjerget som Guds søn.
2. Ligger der et ”du skal…” i evangelieteksten? – og hvordan lyder det i så fald på nudansk?
Hvem er Gud? Det er altid et relevant spørgsmål. Er Gud en naturgud, der har naturens kræfter i sin magt? En vi skal bede til for at skånes for ulykker og for at få godt vejr? Eller er han en kærligheds Gud, der skabte i fryd mens morgenstjerne jublede? Er han en Gud, der gav sin søn til verden, en kærligheds Gud, der stiller fordring til os, om at elske din næste som dig selv?
3. Hvad vælger du at formidle som det vigtigste budskab netop denne dag?
”Herre forbarm dig” synger vi. I julesalmen DDS 108 "Lovet være du Jesus Krist", skrev Luther i omkvædet: ”Kyrioley”, altså en sammentrækning af Kyrie eleison. Grundtvig oversatte det til lovprisning ”O Gud ske lov”. Når et hav truer os, når hele livet sejler for os, råber vi i desperation til Gud, men ved juletid overflødiggjorde Gud vores råb. Han hørte vores bøn og sendte sin søn til jorden. Derfor kan vi med Grundtvig synge: ”O Gud ske lov.”
– og hvordan er det relevant for din menighed?
Når man er i livsfare, og man indser, at man ikke selv kan kontrollere situationen, så er der mange, der folder deres hænder og beder til Gud. Når den, man elsker, rammes af livstruende sygdom, eller ulykker sker, er det nemt at vende sin vrede mod Gud: ”Hvorfor har du ikke gjort noget for at forhindre det? Gider vi tro på Gud, hvis han alligevel ikke bruger sin magt til at hjælpe os?” Siden Jobs tid har menneskene gjort mange teknologiske og medicinske fremskridt, men der er stadig situationer, vi ikke behersker. Når vi ikke ved, hvor vi skal vende os hen, kommer vi til Gud, for han er vores eneste mulighed. ” Frels os” råber vi – og Gud svarer: ”Jeg er med jer alle dage, til alle tider.”
4. Hvordan kunne første sætning af din prædiken lyde?
Gud er med os, også når det hele sejler!