Fortsæt til hovedindholdet
Anmeldelser
Kirketræet

Kirketræet - inkluderende konfirmandforberedelse

Konfirmandmaterialet arbejder med at skabe inkluderende rammer omkring undervisning, så alle kan være med – også dem, der i særlig grad har brug for tryghed og genkendelighed.

Forfattere: Johanne Langkjær Fårup og Stinna Ahrenst

Titel: Kirketræet

Udgivet af: Eksistensen, 2024

Anmelder: Hanne Uhre Hansen

Forside af bogen

Ark og klistermærker

Kirketræet er et nyt og spændende konfirmand-materiale, som tager udgangspunkt i den grundlæggende tankegang; at det, der er nødvendigt for nogle, er godt for alle. Det er med andre ord et materiale, der arbejder med at skabe inkluderende rammer omkring undervisning, så alle kan være med – også dem, der i særlig grad har brug for tryghed og genkendelighed. Det er en efterspurgt kvalitet i en tid, hvor også præsterne mærker nogle af de udfordringer som inklusionen i grundskolen har medført. Materialets ærinde – som jeg læser det – er dog at inklusionen også giver os mulighed for at finde nye veje i undervisningen, som i virkeligheden er til glæde for alle. Og det, synes jeg, er en stærk og inspirerende – og ikke mindst opmuntrende pointe at arbejde ud fra.

Kirketræet består af 15 forløb med faste, tilbagevendende elementer. Forløbene er tilrettelagt, så de kan strækkes i mange retninger og tilpasses det enkelte konfirmationshold og den enkelte præsts kæpheste, da de lige så meget angiver en metode til at bygge undervisningen op omkring, som en konkret opskrift. Der er masser af variationsmuligheder og det veksler mellem fortællinger fra konfirmandernes livsverden, spejling i bibelske tekster, kreative indslag og refleksion. Til materialet hører også en samling klistermærker, som tilkøbes separat. De er lavet, så de passer til de enkelte emner, og til at blive sat på kirketræet undervejs i forløbet. På den måde fungerer de også som en slags påmindelse om det, konfirmanderne har lært og fået med sig i løbet af året. Og jeg er slet ikke i tvivl om, at der er en del konfirmander, der vil sætte stor pris på netop den fornemmelse af progression og mestring, som det giver. Det skal man ikke undervurdere værdien af.

Materialet kan bruges direkte som det er eller som inspiration til at plukke de dele ud, man har lyst til at arbejde videre med. Det fremstår som et inspirerende og både gennemtænkt og gennemprøvet materiale, og man mærker, at der ligger stor erfaring og indsigt bag de overvejelser og valg der er gjort fra forfatternes side.

Forfatterne er Johanne Langkjær Fårup, sognepræst i Middelfart, MA i pædagogisk udviklingsarbejde og underviser i kateketik på Pastoralseminariet og Stinna Ahrenst, lektor i religionspædagogik i FUV, MA og Pd., tidl. religionspædagogisk konsulent, sognepræst og underviser i kateketik på Pastoralseminariet.