Niels Thomsen: Jeg kender et land. Forbrugervejledning til 28 Grundtvigsalmer.
Forlaget Vartov, København 2015
Bogen har et indbydende format, 13,5 x 21,5, i bøjelig paperback. Den
er nem at putte i en håndtaske, så man kan læse et afsnit i toget mellem to
stationer. Sådan får man det største udbytte af læsningen. Dykke ned i én
salmetolkning ad gangen, og forstå langsomt.
Forsiden er et foto af salmetavlen i Vartov Kirke. Bagsiden
forestiller Grundtvig under salmesangen sammesteds. Scenen er sat. Enkelt og
klart.
Bogen er på 136 sider. Det vil sige, at hver salmegennemgang i
gennemsnit får 4-5 sider.
Vejledende pris: Kr. 115. Bogen kan købes på forlagets hjemmeside
eller bestilles hos alle boghandlere.
Det simpleste er det vanskeligste…
Sådan skrev Carl Nielsen om dét
at komponere musik. Niels Thomsen mestrer kunsten i tanken.
Det er en vanskelig opgave at
gøre læsningen af Grundtvig enkel. Det kræver bibelkundskab, viden om Grundtvig,
fortrolighed med mytologi, indsigt i salmedigtning og selvfølgelig teologisk
ballast af den dyre slags. Thomsen trækker virtuost på det hele, men kun når
det tjener til at bibringe læseren forståelse.
Gennemgangen forholder sig til
salmerne som brugssalmer, ikke som litterære poetiske objekter. NT indleder
bogen med at rose Salmebog for Kirke og Hjem for ikke at angive forfatternavn
under salmerne. På dén måde fremgår det, at salmen tilhører den, der
synger/læser den. Og at salmebogen er en brugsbog og ikke en litterær antologi.
Hensigten med gennemgangen af 28
Grundtvigsalmer er at hjælpe brugeren til at opdage og færdes i de ofte mange
lag, der gemmer sig i en enkelt salme. NT ambitionerer ikke at udtømme meningen med salmerne. Det kan man
ikke. Herunder vises nogle forskellige eksempler på, hvordan NT guider læseren.
Når vi f.eks. i salmen Skyerne gråner synger Isen optøs ej af gråd for Balder, så er
det jo volapyk, hvis man ikke ved, at der hentydes til banditten Loke, som ikke
vil græde for den døde Balder. Gråd fra alle er en betingelse for, at Hel vil
lade Balder stige op til livet igen. Loke græder ”tørre tårer”. Når vi har fået
myten fortalt, er det let nok at forstå meningen.
Værre bliver det i strofe 4: Årene skifte af gru for ælde, skjaldene
giver dem ret. Årene begynder forfra, men det kan vi mennesker jo ikke. Så
er det vel vrøvl at sammenligne år og mennesker? Skjaldene giver dem ret. Her
er et af mange eksempler på, at vores forstand kolliderer med Grundtvigs mangel
på systemlogik. NT viser, at når fornuften støder mod muren, så må digterens
syner og poesien tage over. Man kunne måske have tilføjet og musikken. Men salmens musikside ligger uden for denne bogs
dagsorden.
I salmen Hil
dig, Frelser og Forsoner udfordres vores sædvanlige tænkemåde. Vi er vante
til at bruge argumenter til at underbygge vores holdninger. I denne salme står
jeg ved korset og taler med Kristus, med troens stemme. Dét jeg siger, er
ikke mine meninger, men troens udsagn. I sidste strofe tales om Korsets gåde. Vores forklaringer rækker ikke. NT
har i øvrigt læst Arnulf af Louvains latinske forlæg og konstaterer, at Grundtvig,
som så ofte, forholder sig frit i sin oversættelse. Der er snarere tale om gendigtning.
Grundtvigs hensigt er at lade de
forskellige folkemenigheders stemme lyde i den danske kirkes salmesang.
I salmen Var I ikke galilæer hedder det: Sandelig,
det var Guds finger, som gav bruden ørnevinger. NT forklarer, at Grundtvig
trækker på synerne i Johannes´ Åbenbaring, hvor en kvinde får ørnevinger, og at
Grundtvig bruger hende som et billede på kirken, og at Guds finger er Helligånden. NT redegør for det alt sammen, men jeg
må indrømme, at jeg alligevel synes, at Grundtvig hér er for mystisk.
I gennemgangen af salmen Helgen her og helgen hisset bliver
begreberne omkring helgen klaret. Mon ikke mange er lidt forvirrede over, hvad
der er katolsk og hvad der er luthersk, når vi kommer til Alle Helgens Dag. For
er det ikke kun katolikkerne, der har helgener? Så er det godt at få slået
fast, at Helgen er at høre til i
Guds menighed. Helgen her er den,
der hører til Guds kirke her på jord. Helgen
hisset er den, der er gået forud og nu er hos Gud. Og at Helgensamfund kalder vi den menighed, der
rummer både den jordiske og den himmelske kirke.
I gennemgangen af Alle mine kilder betoner NT, at det er
godt, at vi kan synge om genfødsel i salmer. For det er svært i vores
almindelige sprog at tale om genfødsel. Af
dig genfødes skal jord og himmel. Kapitlet slutter: Så må vi finde os i, at vi ikke har rationelle forklaringer på, hvordan
det kan gå til.
I afsnittet om Sov sødt, barnlille får NT frem, at det heldigvis
slet ikke er livsvigtigt at forstå noget teologi. Det kan det lille barn jo
ikke. Men det er alligevel i sin gode ret til at synge Jesus er min.
NT fremhæver Grundtvigs
forståelse af, at kristendom er nutid. Han
forstod, at levende kristendom ikke læses ud af døde bogstaver, men er et
nutidigt levende forhold til Gud. Dette syn udmøntes særligt i hans
helligåndssalmer, for det er netop Helligåndens gerning, at kristendom er
levende. Kærligheds og sandheds Ånd er
en hovedsalme i denne sammenhæng.
Midt iblandt os er Guds rige. NT forklarer, at Grundtvig sjældent
nævner kirke, sikkert fordi han frygter,
at man ved kirke forstår kirkeinstitution. Salmen gør meget ud af at
fastslå, at vi ikke kan se Guds rige. Det er usynligt. Og vi kan ikke bevise, at Guds rige er kommet til os.
Men vi kan tro det. Lad os ikke blive kujoneret af forstandens
krav om beviser, men stol på hjertet. Lyt med hjertet. Synligt er gudsriget
ikke, men virkeligt. Det virker.
Hvordan det går til, ved vi ikke. Det er os en gåde.
Kirken den er et gammelt hus. I dette afsnit får vi defineret, at kirke kan betyde tre ting. Det kan betyde kirkebygningen, og det kan
betyde Guds kirke, som vi i trosbekendelsen binder os til, og det kan betyde
kirkeinstitutionen med kirkeligt og statsligt magtapparat. Afsnittet
slutter Kun Guds ord er nødvendigt, for
at der kan være kirke. Det kan ikke siges for tit.
Gennemgangen af salmerne blev så
i øvrigt til 28 prædikener. Man kunne godt kalde bogen ”Kristendom i
bouillonterninger”.
Efter at have nærlæst hvad jeg
har skrevet, kan jeg se, at det ikke hele vejen er tydeligt, hvad der er af
Grundtvig, og hvad der er af Niels Thomsen. Det passer vist meget godt. Men læs
selv bogen!
Anmelder: Jane Laut, organist og korleder
Anmeldelser
Jeg kender et land