Martin Modéus: Gudstjenestens kerneværdier
Om relationer, værdier og form i gudstjenesten (oversat af Anita Hansen Engdahl) ALFA 2015
Den svenske biskop Martin
Modéus redegør i sin 318 sider lange brugsbog ”Gudstjenestens kerneværdier” hvordan man ved at arbejde
værdiorienteret med højmessen kan få bedre gudstjenester. Det han har opdaget
er, at når mennesker spørges til den gode gudstjeneste svarer de med ord som fx
fælleskab. De værdier forsøger han i bogen, at arbejde sig ned i for
skriver han vi må vide, hvilke værdier det er vi efterstræber, og hvordan vi
rent konkret arbejder for at virkeliggøre dem. Pointen er, at ritualbogen kun
instruerer os om, hvad der skal siges, men den siger intet om, hvordan det skal
siges. Alt det der ud fra et kommunikationsperspektiv er det vigtigste, og dér
sætter Modéus ind.
Bogen er inddelt i tre
dele. Del 1 og 2 er en hjælp til at flytte fokus i gudstjenesten fra form, alt det der står i ritualbogen,
til værdier, det folk siger, når man
spørger om hvad en god gudstjeneste er. Del 3 er en fordybelse i de enkelte
kerneværdier, som bliver opgjort til fællesskab, delagtighed, glæde, berøring,
hellighed, genkendelse, åbenhed, tryghed, tillid, ægthed, enkelthed og nærværd.
Efter hvert kapitel er der en side med spørgsmål, som menighed og præst kan
arbejde videre med.
Teorien
Problemet er skriver han,
at højmessen er en institution, som præges af en serie ideer, som er stivnet i
et regelsæt. Bag om reglerne finder han kerneværdierne, som folk karakterisere
den gode gudstjeneste med. Hans teorie er, at det vigtigste ikke er hvilke ord,
gestik eller metoder der præger gudstjenesten, men hvilken ånd der præger den. For
når menigheden skal karakterisere en god gudstjeneste kommer de med en række
kerneværdier, der kommer af den ånd, der er i rummet. En er de værdier der
bliver nævnt er fælleskab, som Modéus påpeger, ikke er noget andet i
gudstjenesten end i det almindelige liv. Derfor kan vi ved at indkredse, hvad
vi forstår ved fællesskab få en fornemmelse af den værdi, vi med
Modéus´s ord gerne vil have til at drive ned af væggen til gudstjenesten. Nøgleordene
som menigheden lister op, skriver Modéus, er hentet fra livsverdenen. Livsverdenen karakteriserer han, som det
der handler om det relationelle, dvs. de mellemmenneskelige aspekter af livet,
mens dens modsætning, systemverdenen
handler om det organisatoriske aspekt. Systemverdenen skal understøtte
livsverdenen, men kommer let til at invadere den. Man skal begynde i livsverdenen
og finde fx værdien fælleskab og skabe en regel i systemverdenen, som
gør at værdien virkeliggøres i gudstjenesten.
At knokle med højmessen
I del 3 arbejdes der med
de enkelte ord og de belyses ud fra hverdagserfaringer. Han skriver blandt
andet, at det ikke er nok at sige glæde, men kroppen skal spørges hvad glæde
egentlig er. Meningen med ordene er, at der skal vælges nogle stykker ud, der
skal brande gudstjenesten. Antagelsen er, at hvis værdierne er så vigtige i
menneskers oplevelse af hvad den gode gudstjeneste er, så handler gudstjenesteudvikling
om at beskytte de værdier og sørge for at de kan vokse i menigheden. Han
medgiver at kerneværdierne tager lang tid at indarbejde før de skaber en
følelse af, at man ved hvad man får når man kommer. Bliver de indarbejdet lover
han, at de har en uhørt gennemslagskraft, når man langsigtet og metodisk
arbejder med dem. En praktisk øvelse går ud på, at man ikke skal sige at
prædikenen var god, for det er en bedømmelse. I stedet skal der spørges til,
hvor i prædikenen oplevede jeg fælleskab. Hertil må der spørges, kan
menighedens arbejde med kerneværdier gå ud over præstens forkyndelsesfrihed? Om
arbejdet skriver han, at det skal være lokalt fordi relationen altid er lokal,
så en af faldgrupperne er for store pastorats strukturer. En anden faldgrube er
at havne i repræsentativ tale, og lave gudstjeneste for nogle andre end en
selv. I implementeringsdelen kunne man godt have brugt et par sider med enkelte
retningslinjer om arbejdet, som hvem man skal tale værdierne igennem med,
menighedsrådet, søndagsmenigheden, medlemmer af folkekirken i sognet? Det
bliver heller ikke helt klart hvor broen er mellem værdier på den ene side og
gudstjenesten på den anden. Bliver de ubevidst overfør ved at man kender sine
tre værdier og derfor taler de med i gudstjenestearbejdet, eller skal bønner,
prædiken, gestik og menighedens adfærd reguleres af kerneværdierne?
Bogen giver ingen lette
løsninger, men en masse arbejde der skal gøres. Den giver en vision om hvordan
der kan skabes mere fokuserede højmesser, hvor menigheden selv har valgt deres
værdier. Om det at have en vision skriver han, at en vision ikke opstiller et
mål vi skal nå, men er en tilstand vi stræber efter. Modéus vision er smuk og
prisværdig, fordi han forsøger at vise hvordan højmessen kan genopstå som hele
menighedens samlingspunkt. Indvendinger mod bogen er der masser af. Jeg savner
en gennemgang af det statistiske materiale bag kerneværdierne, er det fx
kvinder/Mænd Ung/gammel land eller by, der vælger fælleskab som deres
kerneværdi? Bogen ville også være et bedre arbejdsredskab med nogle mere
konkretet henvisninger, som der er ansatser til i bogens appendix. Desuden
savnes en reel fordanskning, fx at der som i den tidligere udgivelse Menneskelig
gudstjeneste havde været et dansk forord af oversætteren Anita Hansen
Engdahl, så bogens agenda blev oversat til en dansk kontekst. Forklarende noter
ville også have været en hjælp, det bliver således ikke helt klart når der står
alterbog i teksten, om der menes både alterbog og ritualbog. Bogen kan læses i
bidder og derfor er der for den der læser den i sin helhed også for mange
gentagelser. På trods af indvendingerne hilses arbejdet velkommen. Jeg vil
glæde mig til at prøve teorien af på højmessen og tager mig friheden til frit
at oversætte den ind i min menighed.
Af sognepræst Lasse
Rødsgaard Lauesen
Anmeldelser
Gudstjenestens kærneværdier